XLIV Alueottelu

XLIV NUORTEN ALUEOTTELU 2018

HÄME-SATAKUNTA–VARSINAIS-SUOMI

1. Kilpailun tavoite ja tarkoitus

Saada aikaan alueen nuorimmille suunnistajille edustustavoite ja näin kohottaa kilpasuunnistajien tasoa sekä välillisesti laajentaa nuorten suunnistajien kilpailukokemusta ja lajin harrastusta.

2. Alueotteluosapuolet

Ottelu suoritetaan SSL:n Hämeen, Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueiden kesken.

3. Kilpailunajankohta

Kerran vuodessa kesällä jonkin kansallisen tai kansainvälisen kilpailun yhteydessä.

4. Joukkueiden kokoonpano

Joukkueeseen kuuluu kussakin sarjassa viisi etukäteen nimettyä kilpailijaa.

5. Joukkueiden valinta

Joukkueiden valintaperusteet ovat aluekohtaiset.

6. Kilpailun järjestelyistä

Alueottelun järjestämisestä huolehtii jokainen alue vuorollaan. Alueottelu on selvästi erotettava muusta kansallisesta tai kansainvälisestä kilpailusta. Alueottelusarjoissa, myös kansallisen tai kansainvälisen kilpailun osalta, tulee olla vähintään kahden (2) minuutin lähtöväli, poislukien 10-sarjat, joissa voidaan tarvittaessa käyttää 1 min lähtöväliä. Alueotteluun osanottajat arvotaan kuumaan ryhmään ja lähetetään sarjojensa ensimmäisinä. Lähtöjärjestyksenä käytetään suoraan kuuman ryhmän arvottua järjestystä. Lähtöjärjestystä ei muuteta, vaikka saman alueen edustajat sijoittuisivat arvonnassa peräkkäisille lähtöajoille. Alueottelussa käytetään kilpailunumeroita. Alueottelijoista on laadittava erillinen, yleisölle jaettava, osanotto- ja lähtölista. Tulokset on saatava selvästi erilleen muusta kilpailusta; paras tapa hoitaa asia on oma tulostaulu. Kukin alue on velvollinen antamaan järjestävälle seuralle kaiken sen tarvitseman avun alueottelun järjestelyjen osalta. Muilta osin alueottelussa noudatetaan SSL:n sääntöjä.

7. Kilpailusarjat

Sarjat ovat H14, H13, H12, H10, D14, D13, D12 ja D10RR.

8. Ottelutulosten määrääminen

Kussakin sarjassa huomioidaan ottelupisteitä laskettaessa kunkin alueen kolme parasta suunnistajaa. Pisteitä jaetaan sarjoittain niin, että ensimmäinen saa 10, toinen 8, kolmas 7, seuraavat 6, 5, 4, 3, 2 ja yhdeksäs yhden (1) pisteen.

Jos ottelu päättyy tasatulokseen, ratkaisevat ensiksi voittosijat, sitten toiset sijat ja kolmannet sijat. Mikäli ratkaisuja ei tämänkään jälkeen synny, ratkaisevat henkilökohtaiset ajat.

9. Tuomarineuvosto

Kilpailulla tulee olla tuomarineuvosto, johon kuuluu yksi (1) jäsen kultakin alueelta. Tuomarineuvoston jäsenten tulee olla alueiden valitsemia. Tuomarineuvoston puheenjohtajana toimii kulloinkin järjestelyvuorossa olevan alueen edustaja.

10. Palkinnnot

Ottelussa jaetaan kunkin sarjan kolmelle parhaalle erilliset alueottelumitalit. Mitalien hankinnasta sopivat alueet keskenään. Voittajajoukkue saa haltuunsa vuodeksi kiertopalkinnon. Tämän saa omakseen saavuttamalla kolme voittoa. Alueet hankkivat uuden kiertopalkinnon vuorotellen.

11. Tiedotus

Kukin alue on velvollinen vuorollaan toimittamaan nämä säännöt järjestävälle seuralle. Koska kilpailun tavoitteena on olla kannustava ja motivoiva, on tiedottamisen riittävään laajuuteen kiinnitettävä erityistä huomiota. Kilpailukutsussa on ilmoitettava, monesko alueottelu on kyseessä (23. kerta v 1997).

12. Säännöt

Näistä säännöistä sekä mahdollisista muutoksista ja lisäyksistä niihin on SSL:n Hämeen, Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueiden yhteisesti sovittava. Nämä säännöt on laadittu SVUL:n Hämeen, Satakunnan ja Varsinais-Suomen piirien suunnistusjaostojen yhteistyökokouksessa 22.1.1987 Huittisissa. Säännöt on tarkistettu ja hyväksytty alueottelun säännöiksi ko. alueiden neuvottelussa 1.2.1997 ja 22.4.2003 Tampereella. Huittisissa 26.4.2005 sovittu: V.2005 ei sarjoja H16 ja D16 ole alueottelussa. Alueottelijat arvotaan sarjojensa alkuun. Kisan järjestäjille painotetaan alueottelijoiden esittelyn ja palkintojenjaon huomioimista.